Ma t/m Vr: 9 - 18
+31 (0) 629590983
info@mediavalley.nl
Close

Hoe maak je een journalistiek multimedia-verhaal?

Zestig tweedejaars studenten Communicatie en Multimedia Design kregen donderdag bij Media Valley een masterclass ‘Hoe maak je een journalistiek multimedia-verhaal’?

Joos Philippens, redacteur van De Limburger, was 7,5 uur in de weer om drie groepen van twintig studenten te begeleiden.

Hoofdargument van zijn betoog: probeer niet alles in één verhaal te stoppen. Stel je over een kwestie een aantal vragen: wat zou ik er nog meer over willen weten? Selecteer dan door tot één vraag overblijft. Dat is de invalshoek van je verhaal. Hou daar consequent aan vast en laat je niet meer afleiden door er steeds weer andere zaken bij te slepen. Zorg bovendien voor feiten uit betrouwbare bronnen en kies voor een heel specifiek, liefst menselijk perspectief.

Philippens behandelde deze theorie met het recente voorbeeld van het fotomodel dat bij Roermond werd doodgereden door een spookrijder.

De studenten gingen daar in groepjes mee aan de slag en presenteerden rond het thema spookrijden invalshoeken als ‘Waarom wordt niet onderzocht  of de Poolse spookrijder alcohol heeft gedronken?’ , ‘A73, wat is er mis met mij?” , ’65+, allemaal in de bus’, ‘Is de dood van een fotomodel commercieel interessanter dan die van een gemiddelde burger?’, ‘Wat moet je doen als je merkt dat je aan het spookrijden bent?”, ‘Zet op de achterkant van borden langs de autoweg extra waarschuwingen voor spookrijders,’ om er maar een paar te noemen.

Als gebruikte vormen kwamen digitale presentaties, stripverhalen en zelfs een interactieve quiz tevoorschijn.

De masterclass was een technische oefening die de studenten de komende maanden toepassen bij hun hoofdopdracht, die moet gaan over het fenomeen ‘de prestatiemaatschappij.’ Op 14 en 21 december, 11 en 25 januari komen ze terug bij Media Valley in Sittard. Daar zijn op 8 februari ook de eindpresentaties.