Djin

The Cleaners | Fake news Thema Avond

By september 20, 2018 No Comments

Fake News?

In een samenwerking tussen Filmhuis De Domijnen en Media Valley willen we studenten en andere belangstellenden laten zien social media onze perceptie van de werkelijkheid kunnen beïnvloeden.

De film The Cleaners laat de achterkant van social media zien. Daar waar in ‘sweatshops’ in het verre Oosten mensen (‘content moderators’) vaak onderbetaald, content verwijderen van Facebook. Op die manier bepalen zij mede onze tijdlijn en dus het wereldbeeld van zo’n 2 miljard Facebookgebruikers.

Media Valley houdt zich bezig met dat soort thema’s: wat is nieuwe journalistiek, hoe werken social media, hoe beïnvloedt bepaalde content onze zienswijze, hoe werkt fake news, etc. Met de professionals en studenten van het in Sittard gevestigde expertisecentrum voor innovatieve nieuwsgaring, gaan we op een interactieve manier in op de huidige manieren van nieuwsconsumptie en hoe daarmee de publiekelijke- en politieke mening wordt vormgegeven.

Het programma voor de avond ziet er zo uit:
– 19.00 – 19.30 uur – Ontvangst in de foyer van het Filmhuis (Ligne/Zuyd HS)
– 19.30 uur – ca. 10 min. – Korte introductie door Raoul Boers over het werk van Media Valley
– 19.40 – 20.10 uur – Pitches van vier projecten (Echokamers, Politieke Framing, Koppensnellers, Feitstrijd) van Media Valley: Hoe kunnen we ons wereldbeeld zo open en breed mogelijk krijgen? Als voorbode op de film.
– 20.10 uur – ca. 5 min. – Korte introductie door filmprogrammeur Freek Huijs over de film.
– 20.15 ca. 90 min – Vertoning van de film
– ca. 21.45 uur – einde van de avond – gezellig napraten in de foyer + evt. nog aanvullende uitleg van de studenten over de vier projecten.

Over de film
Regisseurs Hans Block en Moritz Riesewieck weten toegang te krijgen tot de mensen die de ondankbare taak hebben om te bepalen wat wel of niet op Facebook mag staan. Vanuit een anoniem kantoorgebouw in de Filipijnen wordt de hele wereld gescand. Veelal zonder enige kennis van verschillende culturen, geschiedenis, politiek of seks proberen deze cleaners de protocollen zo goed mogelijk toe te passen.

Voor het eerst krijgen we inzicht in waarom bepaalde beelden wel of niet gezien mogen worden. Maar ook hoe de gebruikte algoritmes verontwaardiging pushen. Langzaam wordt duidelijk hoe Facebook een soort moderne versie van George Orwell’s 1984 is geworden. Zeker in landen waar internet synoniem is met Facebook, zijn de gevolgen vernietigend.

Veel beter getimed kan een film bijna niet zijn. De uitwassen van de sociale media zijn bijna dagelijks nieuws. Deze film geeft inzage in hoe diep verweven de negatieve gevolgen zijn met het wezen van wat de sociale media zijn. En dus ook dat er geen eenvoudige oplossingen zijn. Het is niet voor niets dat iedereen die deze film ziet, daar meteen over wil praten en discussiëren.

Lees ook: De hel achter de façade van Facebook op volkskrant.nl.

Sarah Witpeerd

Sarah Witpeerd

Sarah houdt van alles wat met beeld te maken heeft: fotografie, schrijven, branding en content creëeren. Ze heeft een goed oog voor detail en bij elke hotspot pakt ze haar camera om deze plek vast te leggen. Naast content en branding voor verschillende bedrijven houdt ze zich ook bezig met een blog en Instagram om haar passie te kunnen delen voor reizen, voeding en lifestyle gerelateerde content.

Leave a Reply